Onze geschiedenis

Enny Wolak, was zo jong als ze was in 1959 al zeer bevlogen om haar idealen te behalen. Ze wilde zich heel graag inzetten voor mensen die het slechter hadden dan haar. Met het inzamelen van geld voor ondervoede kinderen op Sicilië gaf ze samen met Paul Meijs het startschot voor het Komitee Steun Onderontwikkelde Streken (SOS). De visie van Paul Meijs is "Je kunt veel beter op een eerlijke manier handel voeren dan dat je giften schenkt". Hij toont dit ook in de praktijk op het moment dat hij de eerste keer 50.000 kilo eerlijke koffie inkoopt. Het blijkt het begin van Max Havelaar koffie, eerlijke koffie met een keurmerk waardoor iedereen weet dat de boeren een eerlijke prijs krijgen voor hun koffie.


In navolging van eerlijke koffie, volgde later nog vele andere eerlijke producten zoals thee, honing, chocolade en kleding, maar dan onder de merknaam Fair Trade. Het bewustzijn rondom eerlijke producten heeft inmiddels een grote groep consumenten bereikt en het was dan in 2006 ook de volgende stap om Fairtrade producten grootschaliger beschikbaar te maken. Albert Heijn en Super de Boer waren destijds de eerste supermarkten die het nieuwe merk Fairtrade Original opnamen in het assortiment. Inmiddels vind je in iedere grote supermarktketen de producten van Fairtrade Original. De winst van Fairtrade Original zit hem niet in zoveel mogelijk geld verdienen, maar wel in het verbeteren van de levens van de mensen waar ze mee samenwerken. De liefde en aandacht van de lokale bevolking proef je terug in de kwaliteit van de producten. Het motto van Fairtrade Original luidt dan ook: For People. Not for profit.

Fairtrade Original
Menu